Tuesday, April 13, 2010

overexposed

_MG_0827

i noticed today that when i am in the city, i am extremely prone to having mood swings. shifting drastically from feeling fine to feeling less fine. when trying to define why i feel like this, i came to these conclusions:

1. in the city, you are anonymous and exposed at the same time. there are so many people around you, but most of them are too busy rushing of to somewhere to really notice you. feeling lonely when you are not alone is so-so.

2. your main function in the city is being a consumer. my biggest challenge being here, is trying to avoid that.

3. there’s plenty of tasty sugar around. it seems logical that an overdose of sugars causes my energy to shoot sky high just to crash down the next second.

this week i am dreaming plenty about death. i guess that is one way to deal with the subject. this post is not meant to be heavy, i hope you can read between the lines..

10 comments:

Lina said...

Så talande bilder du bjuder.

/Lina

Evelina said...

Känner igen den känslan av att bo stad! Inget trevligt faktiskt, lite som en jakt men på vad vet jag inte! Trivs lite mer på landet, fast detta kanske är lite väl "öde"! :)

Och jag hjälper dig gärna med filter, vad är du ute efter? Jag köpte närbildsfilter och polariseringsfilter!

Kram

Schanett said...

number 3 made me smile!
I'm not very "sweet". but I can imagine the attraction of it! ;-)

I think our head invented possibilities to help us dealing with thoughts and sorrow or emotions in general. then we dream. and we are treating at the same time...

annika said...

Jag kan läsa mellan raderna :) och du, jag känner väl igen mig i din beskrivning av staden. Hur det kan vara, men mer så i en storstad än en mindre, som jag bor i. Anonymiteten kan man vila i och sedan kan den bli jobbig - som vanligt - allt har två sidor!

Toril said...

Vacker bild på dig...
Ja..sockret i våra liv...vad gör det med oss egentligen..En detox kanske? När jag gjorde en detox så kunde jag verkligen känna avsmak då jag jag in i en godisaffär. Kände stanken, ja det var faktiskt en stank, av socker..å det fick mig att inse ännu mer hur fel det är att proppa i sig. Jag är tyvärr inne i en sockersväng nu...kanske ska göra en detox å få mig själv ur det igen.
Å staden, där man är både ensam men ändå inte..märkliga känsla..Jag förstår vad du menar...man kan verkligen känna sig dubbelt ensam i en stad..
Kram fina du

Jenny said...

Så sant så sant, det kanske är annorlunda i Israel men här i städerna så gör stressen mig väldigt modfälld också, det är svårt att stå emot trots att man egentligen inte har bråttom

outi said...

i liked what you wrote, not too heavy at all:)
i´m sometimes too shy to write heavy things in my blog. maybe also cause my feelings tend to swing easily too..
i have always lived in the city. i like the feeling of being alone but not alone. but there are many sides of it..
and that consuming thing is so right. sometimes i get almost physically sick about it. fortunately one can make choices.

Anonymous said...

finaste finaste du! tack för paketet! det kom idag! tänk att du visste att jag gillar de där små förpackningarna allra bäst! så man får det bästa av allt! jag blev jätteglad! :) och teet ska jag nog smaka på redan ikväll! du är underbar! jättefint foto också! antar att det är du på bilden! fina!

Evelina said...

Så snäckan... du har en award att hämta hos mig om du vill ha den! :)

sarapirat said...

lina, tack! och välkommen in....

evelina, ja precis så. den där evinnerliga jakten. undrar fortfarande hur det ser ut där du bor. hur öde det är. vet att i sverige brukar öde verkligen vara öde. ska tänka lite på vilka filter jag är ute efter, tack!
kram

schanett, lucky you being not so sweet. with me it is starting to get too much. or starting, well rather continuing....
someone told me once that dreams rather prepare you then digest. i thought that was an interesting take. but i tend to think it is more of both.

annika. rätt har du som vanligt. båda sidorna utav myntet. och det är därför jag skrev om att läsa mellan raderna. för det finns även saker jag gillar i staden. men är nog gladast här, uppe i bergen..

toril, tack. och det vore en god idé. har sagt så länge att jag borde göra en detox. men inte kommit så långt. och det i sig säger nog att jag verkligen skulle behöva en. det är liksom för stort. men jag borde ta mig i kragen. och hitta lite motivation. för jag tror som du säger att det skulle vara jättebra. kram till dig

jenny
så är det här med. en sådan extrem stress. bilköer, trafik som även utan bilköer är helt galen osv osv...och en hetsig mentalitet på det!

outi, i think you can allow yourself to write almost anything on your blog. it is after all yours. and it is not all peaches and cream in life, right?
the advantage with the cities in the north is that i feel they have some more quietness about them, i might be wrong though?

helena, ♥ det kom fram fort! va roligt! och glad blir jag att du gillar dom små paketen. visste inte vad jag skulle köpa när jag stod där i albert heijn. tänkte på gamla hederliga, ett paket men dom där är ju så mycket gulligare. även om jag själv aldrig har prövat fruktsmakerna. oh well! kram

evelina, spännande! jag kommer!