Thursday, November 26, 2009

two of the same kind

IMG_0390

a dead bouquet of roses in the compost bin. also has it’s beauty.

IMG_0389

and some fresh ones for indoors. i wish i could find some fairtrade flowers over here, since the cut flower industry is known to be extremely unhealthy. i was reading some articles on the net and here follows one quote:

A 1997 report by the Environmental Working Group found that commercially grown roses contained 1,000 times the amount of cancer causing pesticides when compared with food products.

or, i will just have to go for my other option which is growing the flowers myself..

6 comments:

Karin said...

Ah, det dar visste jag inte! Vad jobbigt, jag som alskar att kopa blommor.. Har i Australien ar industrin dessutom oetisk for att de tar in asiatiska plockare som tjanar next to nothing.. Haller du inte med om att det ar hemskt jobbigt att veta hur risig varlden ar? Livet blir sa oerhort krangligt.. Men naturligtvis kan man ju aldrig ga tillbaka till att inte bry sig iofs. Vi forsoker handla fairtrade, ekologiskt, narproducerat, undviker att 'shoppa' sa mkt, osv osv och det tar EVIGHETER att tex ga till mataffaren, men vad ska man gora? Forhoppningsvis blir varlden liiite lite battre. Men vem vet...
Kram pa dig! (och forlat for att det har varit sa tyst fran mitt hall!)

Toril said...

Shit alltså det hade jag ingen aning om...tack!

Daniel said...

Tack för fina blommor!
å för intressant fakta!

Jenny said...

Jag visste inte heller, åh, typiskt, men jag handlar inte blommor så ofta. Det är mest mamma som står för det men inte snittblommor utan blommor till trädgården och det mesta tar hon från sin egen trädgård så det är ju bra. Nu har vi bakat lussebullar, jag önskar att jag kunde skicka över en till dig via nätet, men det går ju inte...ännu...

Karin, jag tycker precis som du att det skulle vara skönt att inte veta så mycket, jag försöker att uppnå det genom att inte läsa tidningar och titta på nyheter :) Den viktiga informationen får man ju ändå. Eller så skulle man veta men inte bry sig, fast det känns inte som ett alternativ. Vi försöker också handla ekologiskt, närproducerat och efter säsong och inte kasta mat. Hoppas att du har det bra! Vi har det bra ute i Lagga bortsett besök av "svininfluensan" Varma kramar till er båda två

Karin said...

Ah, hej, Jenny! Vilken tur att det finns bloggar sa man kan hitta varandra har! Ja, jo, nyheter... Jag tittar max tva ganger i veckan, och da blir jag sa hemskt deprimerad och arg. Jag laser ju dessutom om orattvisor i skolan dagarna i anda.. Man far ta det i sma doser.
Vad jobbigt med svininfluensa!! Och jag som trodde det mest var en konstig skrack-hype, arligt talat. Mar ni alla bra nu da?! Hur staller du dig till det dar vaccinet?
Allt bra i Oz, har precis slutat skolan och letar jobb. Ska allt fa ivag ett mail endera dagen - bade till dig och till blogginnehavaren!
Kram till er bada!

sarapirat said...

karin, håller med dig. blir ofta deprimerad,men försöker förvandla det till något positivt när jag kan. jag har heller inte haft någon tv dom senaste sex sju åren, och det gör mig lite mer optimistisk... vad för jobb letar du? blir ni kvar därborta? kram!

toril, näe det är mycket jag inte vet...det finns ju så otroligt mycket information man inte kan göra så mycket med. men mellan varven finns det ju även sånt som kan hjälpa en, motivera en, och sånt vi kan hjälpa till att förbättra genom att bara veta lite mer.
vilka konstiga meningar det blev. min svenska är lite trögflytande nuförtiden...

varsegod daniel! :)

jenny:
lussebullar, gud så gott....blev dom torra snabbt? försöker fortfarande hitta det ultimata lussebulls receptet.kram